Artboard 1
10-03-2018 | Laurens Fluit
Fietsendiefstal in Leiden

In de afgelopen vijf jaar was er een dalende lijn te zien in de hoeveelheid fietsendiefstallen die in Leiden plaatsvonden, volgens de cijfers van politie Den Haag . Het afgelopen jaar, 2017, vormde daar een uitzondering op. Voor het eerst sinds enkele jaren werden er toen meer fietsen gestolen dan in het jaar ervoor.

 

Je fiets op slot zetten is niet meer voldoende. Dat blijkt uit de ervaring van Eva Geerdink, een studente in Leiden. Eind 2017 werd haar fiets gestolen.

“Mijn fiets stond bij het station, ik was zelf even de stad in. Mijn fiets stond gewoon op slot, maar toch werd hij gestolen. Ik heb hem helaas niet meer teruggevonden, ik ben nog wel een aantal keer terug geweest om te kijken of hij er nog stond, maar helaas.”

 

Eva raadt iedereen aan om een hangslot te kopen. “Let er altijd goed op dat je je fiets op slot zet, en zet je fiets als het mogelijk is altijd in een fietsenrek of in een fietsenstalling. Ik zet mijn fiets altijd bij een aantal andere fietsen. Ik verstopt mijn fiets dan een beetje tussen de andere fietsen.”

Burgerinitiatief

Een slot en de politie zijn dus niet altijd genoeg om je fiets veilig te stellen. Sinds enkele jaren nemen mensen ook zelf het initiatief om samen de buurt veilig te houden. In een initiatief genaamd Leiden-Alert houden buurtbewoners elkaar via Whatsapp op de hoogte over verdachte situaties. Zo kunnen dus bijvoorbeeld diefstallen, maar ook andere misdaden voorkomen worden.

“We hebben een duidelijk punt kunnen zetten in o.a. de wijk Stevenshof” zegt bedenker en oprichter van Leiden-Alert Mike van Doorn. “Deze wijk is erg actief als het gaat om verdachte situaties. Mensen houden elkaar enorm goed op de hoogte van wat ze moeten doen en kunnen doen. Zo is daar kort geleden nog een inbraak in een bestelbusje verijdeld.

Van de toename van diefstallen in het afgelopen jaar heeft hij niet veel gemerkt: “Zelf merk ik niet heel veel toename van diefstallen. Je hoort er meestal iets van als de politie erover een bericht plaatst op Facebook en/of Twitter en/of hun website politie.nl. Daarnaast is het gissen en wachten op jaarlijkse cijfers.“

Samenwerking

Volgens Van Doorn zouden er meer diefstallen en andere misdaden voorkomen kunnen worden door meer samenwerking met de gemeente te hebben. “Het liefst hebben we een mooie samenwerking met de Gemeente Leiden, zoals we met OegstgeestAlert hebben kunnen regelen in haar gemeente. Dit soort voor bekendheid, reclame en zo kunnen we borden en andere zaken zoals stickers vergoed krijgen. Samen met de eigenaar van OegstgeestAlert wordt Leiden-Alert beheerd. Dat betekend dat er eigen kosten zijn voor alles en dat kan niet blijvend zo zijn. Daarom is een samenwerking met grote partijen van belang. “

Er zijn dus verschillende oplossingen om diefstal tegen te gaan, maar het is moeilijk om het helemaal te voorkomen. Het is dus vooral een kwestie van veel geluk hebben en een zwaar hangslot.

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid | column

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.

veiligheid | column

Het maakt niet uit of het de warmste meimaand is in 300 jaar, of ver beneden het vriespunt in de winter. In weer of wind staan ze voor je klaar: de reclamemakers op straat.