Artboard 1
23-03-2018 | Laurens Fluit
Het werk van een Leidse Ambulancebroeder: interview met Ron Flippo

(Foto: Laurens Fluit – CC0)

Leidse ambulancebroeder Ron Flippo zit al bijna 25 jaar in het vak. Hij vertelt over zijn werk bij Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Hollands Midden:

“Ik ben in 1995 begonnen als oproepchauffeur bij gebroeders de Jong in Leiden, hier kreeg ik de mogelijkheid om mijn opleiding te gaan doen als ambulancechauffeur, dit werk trok mij vroeger al heel erg aan.

‘Wat ik als tip mee zou willen geven, is dat men ons de ruimte moet geven als we met een patiënt bezig zijn.’

Het is moeilijk om te zeggen hoe een gemiddelde werkdag eruitziet. Op de ene dag rij je 8 ritten in je dienst, op de andere dag weer 5. Geen dag is gelijk, net zoals geen patiënt en geen rit gelijk is. Zo ben je met een reanimatie bezig en zo sta je bij een ongeval en dan ben je weer bezig met een rit om een patiënt van A naar B over te plaatsen. Die afwisseling maakt het werk op de ambulance wel mooi en uitdagend.”

Gevaar

“Agressie komt helaas ook voor bij het werk, maar gelukkig is het vaak ook wel te voorkomen. De meeste mensen hebben wel begrip. Wat ik als tip mee zou willen geven, is dat men ons de ruimte moet geven als we met een patiënt bezig zijn, en om niet zomaar te komen kijken als je niets met de patiënt te maken hebt.

Ook op de weg gaat het niet altijd goed. Indien u ons met sirene op de weg tegen komt maak dan snel de rijbaan leeg maar wel zonder andere in gevaar te brengen. Sommigen gaan als een gek voor ons uitrijden of boven op hun remmen staan, maar dit hoeft helemaal niet. Wij rijden heus niet over u heen en geven u echt alle tijd om de rijbaan vrij te maken, en zo een doorgang te creëren voor ons.”

Cijfers

Dagelijks zijn er tientallen 112-meldingen in Leiden waar een ambulance op af wordt gestuurd. In de afgelopen week hebben 171 ritten plaatsgevonden, wat neerkomt op gemiddeld ongeveer 29 ambulanceritten per dag. Hieronder volgt een kaartje met een overzicht van de ambulanceritten van vrijdag 23 maart:

Leiden-helpt

Ron helpt mensen naast zijn werk als ambulancebroeder ook door middel van zijn stichting: Leiden-Helpt. Deze heeft hij in 2012 opgericht, met als doel om Leidenaren in nood te helpen. Zelf omschrijft hij de stichting als volgt:

“De doelstelling is om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen die leven in armoede. Door de opzet van deze stichting houden de mensen iets meer geld over waardoor ze ook eens leuke dingen kunnen doen of iets lekkers kunnen kopen. Ook helpen wij de mensen door middel van de nodige kennis binnen de stichting dankzij juristen, maatschappelijk werkers en de juiste mensen die ons hierin bijstaan. Kinderen laten wij kind zijn en ouderen halen wij uit hun isolement, onze stichting is er met en voor elkaar.”

Met zijn stichting organiseert Ron ook allerlei evenementen, zoals vakantieweken voor kinderen, feesten en workshops.

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid | column

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.

veiligheid | column

Het maakt niet uit of het de warmste meimaand is in 300 jaar, of ver beneden het vriespunt in de winter. In weer of wind staan ze voor je klaar: de reclamemakers op straat.