Artboard 1
25-03-2018 | Manon Blonk
28% van de fietsers in Leiden voelt zich helemaal niet veilig

Bij een tour de Leiden ontdek je snel: de fiets is een geliefd vervoersmiddel in onze stad. Van krakkemikkige opoefiets, tot hippe huurfiest met blauwe band. Steeds vaker piept er een e-bike tussendoor en heel soms spot je ook een ligfiets. Hoewel wij Nederlanders ontzettend trots zijn op ons sportieve vervoersmiddel, is het met het gevoel van veiligheid op de fiets niet zo goed gesteld.

Lees ook: Landelijk voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto: hoe zit dat in Leiden?

Uit onderzoek van de ANWB blijkt namelijk dat bijna 1 op de 3 fietsers in Leiden zich niet veilig voelt. Met 28% van de fietsers ligt Leiden net boven het landelijk gemiddelde van 27%.

Politie Leiden houdt bij hoeveel hoeveel (fiets)ongevallen er in de stad plaatsvinden. Maar de registratiegraad van de ongevallen is heel laag, waardoor de cijfers onbetrouwbaar zijn.

Toch zijn fietsongelukken regelmatig te vinden in het nieuws. In deze gevallen is er bijna altijd een ambulance of traumahelikopter aan te pas gekomen, omdat één of meerdere betrokkenen bij de aanrijding ernstige verwondingen heeft opgelopen. In een aantal gevallen komen de ongelukken in het nieuws, omdat een betrokkene na de aanrijding, zonder pardon, doorrijdt.

Wat zijn de ‘zorgpunten’ van Leiden?

Tijd voor actie, vindt ook Gemeente Leiden. “Momenteel pakken we diverse kruisingen aan waar ongelukken met fietsers zijn voorgekomen. Bijvoorbeeld de rotonde Vijf Meilaan/Rooseveltstraat en de oversteek Kanaalweg-Julius Caesarbrug Ook richten we steeds meer straten in Leiden in als 30km/u-gebied, zoals de Maresingel/Rijnsburgersingel”, legt Inge Roest-van Wissen (Gemeente Leiden) uit.

Hoewel de kruising aan het einde van de Breestraat (zijde van de Korevaartstraat) ook vaak wordt genoemd als gevaarlijk kruispunt, is dit niet hoe de Gemeente er naar kijkt. “Het is één van de drukste fietskruisingen in de stad, maar we hebben dit pleintje juist zo ontworpen dat alle verkeersdeelnemers gelijkwaardig zijn. Hierdoor neemt de snelheid van de verkeersdeelnemers af en let iedereen goed op. Fietsers steken bijvoorbeeld weer hun hand uit als ze afslaan.”

Voorkomen blijft natuurlijk nog altijd beter dan genezen en daarom wordt er ook aandacht besteed aan veiligheidseducatie. “We hebben een programma ‘Verkeersveilige Scholen’ waarmee de gemeente scholen ondersteunt in het verbeteren van de schoolomgeving, maar vooral de verkeersvaardigheid van leerlingen.”

Oorzaken fietsongevallen volgens de ANWB

1. Infrastructuur: Sommige fietsongevallen worden veroorzaakt door obstakels op en naast de weg

2. Technische oorzaken: Fietsen worden soms niet goed onderhouden waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

3. Elektrische fietsen: E-bikes behalen makkelijk een gevaarlijk hoge snelheid.

4. Gedrag op de fiets: Denk bijvoorbeeld aan snel passeren, afleiding door omgeving of natuurlijk gebruik van de smartphone op de fiets.

Derde fietsstad van Nederland

Gemeente Leiden investeert graag in fietsveiligheid en -bereikbaarheid in Nederland. “We zijn derde fietsstad van Nederland en twee op de drie Liedenaren fietst dagelijks! Investeren in infrastructuur en fietsveiligheid is dus erg belangrijk. Hiervoor maken we graag gebruik van de kennis over verbeteringen van het verkeersveiligheid van de ANWB. Want dat is zeker iets waar zij verstand van hebben.”

Meer weten over veiligheid op de fiets? Bezoek de Kennisdag Fietsveiligheidsonderzoek op 27 maart en leer alles over onderzoek op dit gebied en hoe we samen de fietsveiligheid kunnen verbeteren. Kijk voor meer informatie op www.swov.nl.

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid | column

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.

veiligheid | column

Het maakt niet uit of het de warmste meimaand is in 300 jaar, of ver beneden het vriespunt in de winter. In weer of wind staan ze voor je klaar: de reclamemakers op straat.