Artboard 1
08-04-2018 | MerijnKramer
Bonje op de Hooigracht wegens Centrumroute: Hoe de route ontstond in 4 vragen

Het was eind 2017 een groot punt van discussie in de stad en de soap lijkt nu een einde te hebben bereikt: het uitvoeringsbesluit voor de tweede etappe van de Centrumroute is aangenomen. Dit tot groot ongenoegen van de ondernemers op de Hooigracht, die graag meer parkeerplekken en laad- en losplaatsen willen. Maar waarom was deze route ook alweer nodig? Het plan krijg je van ons in 4 vragen.

1. Wat houdt de Centrumroute precies in?

De Centrumroute is een buslijn die voldoet aan de eisen voor het laten rijden van de welbekende rode bussen van het R-NET. Het R-NET was als tussenoplossing bedacht voor de lightrail, om zo alle steden met elkaar te verbinden middels de bus.  Nu rijden ze over de Breestraat, maar de gemeenteraad heeft de wens de druk op deze straat te verlagen en zo meer ruimte te creëren voor de winkels.

Daarnaast hebben voorgaande gemeenteraden al langer de wens om de verkeersdruk op de binnenstad te verminderen. Zo zagen zij een model als Utrecht – waar de binnenstad inmiddels nagenoeg autovrij is – wel heel erg zitten. Daarom worden er nieuwe parkeergarages gebouwd en worden stukje bij beetje parkeerplekken uit het centrum verwijderd.

De nieuwe route loopt van station Lammenschans tot Leiden Centraal. Voor de nieuwe route is vorig jaar de Jan van Houtbrug gerenoveerd. Daar houdt het echter niet op. Zowel de Hooigracht (het tweede tracé) en de Langegracht (het derde tracé) moeten nog worden verbouwd om zo de bussen daar te kunnen laten rijden. Dit niet zonder frictie, gezien de beide straten helemaal op de schop moeten.

 

Benieuwd hoe de Centrumroute gaat lopen? Check hem hier:

 

2. Waar komt het plan van de Centrumroute vandaan?

Het openbaar vervoer speelt al jaren een grote rol binnen de lokale- en provinciale politiek. Het vastlopen van het verkeer in de steden van de Randstad moest en zou worden opgelost, waardoor hoogwaardig openbaar als de juiste oplossing werd gezien. Na het mislukken van de Rijngouwelijn in 2012, waarbij er gezorgd zou worden voor een lightrail-lijn tussen de grote steden, moest de gemeente samen andere steden in de provincie aan de slag om een nieuw en goedkoper plan te introduceren. Daarbij ontstond de HOV-lijn. Een buslijn die het noordelijke stuk van Zuid-Holland met Den Haag zou moeten verbinden.

3. Waarom is er tumult over het plan voor de Hooigracht?

De ondernemers in de straat zijn ontevreden over het plan dat er nu ligt. De gemeenteraad heeft namelijk een ander plan met hen besproken tijdens workshops, om zo gezamenlijk tot een optimaal resultaat te komen. Volgens de ondernemers heeft de gemeente echter zijn eigen plan getrokken, en wil veel minder laad- en losplaatsen in de straat hebben om zo de druk op de straat te verlagen voor het openbaar vervoer.

Daarnaast zijn de ondernemers het niet eens met het tijdstip van de herstructurering. Veel winkels aan deze straat hebben een regiofunctie, wat wil zeggen dat mensen van buiten de stad ook veel langskomen in deze straat om bijvoorbeeld biologische groenten, verf en meubels bij de designerwinkels te kopen. Wanneer het bouwen begint zal het volgens de ondernemers dus niet tot nauwelijks mogelijk zijn om grote spullen en vracht in auto’s te laden.

Niet alleen de plaatselijke ondernemers zijn ontevreden. Ook de studenten die in de straat wonen vinden dat het nieuwe plan niet volstaat. Zij zijn van mening dat er te weinig mogelijkheden te zijn om te laden en lossen, bijvoorbeeld tijdens het verhuizen van spullen wanneer zij in of uit de huizen gaan vertrekken.

4. Kan het tracé voor de Hooigracht nog veranderen?

Daar is een heel simpel antwoord op: Nee. De gemeenteraad heeft het plan voor het nieuwe tracé al aangenomen. Toch lijkt dit verhaal een staartje te gaan krijgen: De ondernemersvereniging is namelijk van plan om juridische stappen te nemen om het plan alsnog naar wens te laten zijn voor henzelf. Echter is een positieve uitkoms niet realistisch, gezien het besluit unaniem door de gemeenteraad is gekomen.

politiek

Het was even onzeker of de lustrumviering van de vereniging, die dit jaar 125 jaar bestaat, door kon gaan, vanwege klachten vanuit de buurt. Nu heeft de gemeente toch de vergunning verleend om negen dagen feest te vieren in de schaatshal aan de vondellaan.

politiek | achtergrond

Met de komst van een nieuwe coalitie, bestaande uit D66, GroenLinks en PvdA, is in Leiden ook een nieuwe groep wethouders geïnstalleerd. Wat gelijk opvalt: vier van de vijf wethouders zijn vrouw. Opvallend vooral omdat het tegen de landelijke trend van ondervertegenwoordiging van vrouwen in de politiek in gaat.

politiek | interview

Martijn Otten is 24 jaar, raadslid van de PvdA in Leiden en werkt als woordvoerder voor die partij in de Eerste Kamer. Hij heeft onderwijs, jeugd, studenten en sport in zijn portefeuille en heeft grote ambities voor de komende vier jaar. ‘We moeten in Leiden niet alleen de beste universiteit van Nederland hebben, maar ook …

politiek | interview

Maarten de Crom is 24 jaar, raadslid voor de VVD in Leiden en werkt bij het landelijke opleidingsinstituut van de VVD in Den Haag. Hij stond dit jaar op plek vier van de VVD-kandidatenlijst en was daarmee de hoogste nieuwkomer. De komende vier jaar richt Maarten zich op de stedelijke ontwikkeling in Leiden. ‘Ik hoop …

politiek | liveblog

LIVE De Leidse gemeenteraad debatteerde gisteravond over kredietverlening voor een nieuw pand voor de ambtelijke huisvesting. Oude panden gaan namelijk op de schop en het stadhuis komt voor een gedeelte in Level, in het stationsgebied. Verder werden er nieuwe raadsleden beëdigd. Leiden Lokaal was erbij en deed live verslag. 20:00 31 mei 2018 Beëdiging nieuwe …

politiek | interview

27 jaar oud, lobbyist in Den Haag en al bijna 3 jaar bestuurslid bij D66 Leiden. Jan van der Voet is een man met ambitie en inzet. Hij noemt zichzelf een ‘politiek junkie’ en is al vanaf jonge leeftijd betrokken bij de politiek. Toch ligt zijn hart bij de lokale politiek: “De kracht van lokale …

politiek | Opinie

In veel studentensteden is het een normaal fenomeen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen: studentenpartijen. Zo bestaat in Delft het STIP, in Utrecht Student&Starter en in Den Haag de Bond voor Studenten Actie. Het zijn politieke partijen die volledig bestaan uit studenten of in ieder geval twintigers. Het belangrijkste gemeenschappelijke kenmerk: gebrek aan politieke- en bestuurlijke ervaring. Het is voor …

politiek | interview

De VVD is net als andere jaren weer een van de grotere partijen binnen de Leidse Gemeenteraad. Ze bevinden zich echter in een andere rol, ze gaan namelijk de oppositie in. De stukgelopen formatiegesprekken met Groenlinks en D66 hebben ervoor gezorgd dat de VVD zich mag gaan handhaven in de oppositie. Wij spraken fractievoorzitter Dorien …

politiek | interview

‘De ramen trilden in de sponningen en de gemeente bood ons een hotelbon aan.’ Wijkverenigingen Maredorp de Camp en Pancras-West zijn het niet eens met de beslissing van de gemeente Leiden om opnieuw een feest te organiseren op de Kaasmarkt. Naar aanleiding van een evenement tijdens het Leidens ontzet vorig jaar hebben de voorzitters van de …

politiek | achtergrond

De gemeente worstelt met een nieuw bestemmingsplan voor de Kaasmarkt. Het plein ligt midden in het centrum: tussen de Hooglandse kerk en de Oude Rijn. Wie er nu rondloopt, doet dat waarschijnlijk alleen om zijn auto kwijt te kunnen, want het plein is nu een weinig inspirerend parkeerterrein.  Prijsvraag 1995 Al tientallen jaren liggen …

politiek

De Leidse politiek is verweven met de stad. Leidenlokaal verzamelde een aantal locaties in de stad die raakvlakken hebben met de politiek. Misschien is er bij jou in de buurt wel een plek waar je nog niet van had gehoord! Klik op de markers voor meer informatie.