Artboard 1
08-04-2018 | MerijnKramer
Bonje op de Hooigracht wegens Centrumroute: Hoe de route ontstond in 4 vragen

Het was eind 2017 een groot punt van discussie in de stad en de soap lijkt nu een einde te hebben bereikt: het uitvoeringsbesluit voor de tweede etappe van de Centrumroute is aangenomen. Dit tot groot ongenoegen van de ondernemers op de Hooigracht, die graag meer parkeerplekken en laad- en losplaatsen willen. Maar waarom was deze route ook alweer nodig? Het plan krijg je van ons in 4 vragen.

1. Waar komt het plan van de Centrumroute vandaan?

Het openbaar vervoer speelt al jaren een grote rol binnen de lokale- en provinciale politiek. Het vastlopen van het verkeer in de steden van de Randstad moest en zou worden opgelost, waardoor hoogwaardig openbaar als de juiste oplossing werd gezien. Na het mislukken van de Rijngouwelijn in 2012, waarbij er gezorgd zou worden voor een lightrail-lijn tussen de grote steden, moest de gemeente samen andere steden in de provincie aan de slag om een nieuw en goedkoper plan te introduceren. Daarbij ontstond de HOV-lijn. Een buslijn die het noordelijke stuk van Zuid-Holland met Den Haag zou moeten verbinden.

Daarnaast hebben voorgaande gemeenteraden al langer de wens om de verkeersdruk op de binnenstad te verminderen. Zo zagen zij een model als Utrecht – waar de binnenstad inmiddels nagenoeg autovrij is – wel heel erg zitten. Daarom worden er nieuwe parkeergarages gebouwd en worden stukje bij beetje parkeerplekken uit het centrum verwijderd.

2. Wat houdt de Centrumroute precies in?

De Centrumroute is een buslijn die voldoet aan de eisen voor het laten rijden van de welbekende rode bussen van het R-NET. Het R-NET was als tussenoplossing bedacht voor de lightrail, om zo alle steden met elkaar te verbinden middels de bus.  Nu rijden ze over de Breestraat, maar de gemeenteraad heeft de wens de druk op deze straat te verlagen en zo meer ruimte te creëren voor de winkels.

De nieuwe route loopt van station Lammenschans tot Leiden Centraal. Voor de nieuwe route is vorig jaar de Jan van Houtbrug gerenoveerd. Daar houdt het echter niet op. Zowel de Hooigracht (het tweede tracé) en de Langegracht (het derde tracé) moeten nog worden verbouwd om zo de bussen daar te kunnen laten rijden. Dit niet zonder frictie, gezien de beide straten helemaal op de schop moeten.

3. Waarom is er tumult over het plan voor de Hooigracht?

De ondernemers in de straat zijn ontevreden over het plan dat er nu ligt. De gemeenteraad heeft namelijk een ander plan met hen besproken tijdens workshops, om zo gezamenlijk tot een optimaal resultaat te komen. Volgens de ondernemers heeft de gemeente echter zijn eigen plan getrokken, en wil veel minder laad- en losplaatsen in de straat hebben om zo de druk op de straat te verlagen voor het openbaar vervoer.

Daarnaast zijn de ondernemers het niet eens met het tijdstip van de herstructurering. Veel winkels aan deze straat hebben een regiofunctie, wat wil zeggen dat mensen van buiten de stad ook veel langskomen in deze straat om bijvoorbeeld biologische groenten, verf en meubels bij de designerwinkels te kopen. Wanneer het bouwen begint zal het volgens de ondernemers dus niet tot nauwelijks mogelijk zijn om grote spullen en vracht in auto’s te laden.

Niet alleen de plaatselijke ondernemers zijn ontevreden. Ook de studenten die in de straat wonen vinden dat het nieuwe plan niet volstaat. Zij zijn van mening dat er te weinig mogelijkheden te zijn om te laden en lossen, bijvoorbeeld tijdens het verhuizen van spullen wanneer zij in of uit de huizen gaan vertrekken.

4. Kan het tracé voor de Hooigracht nog veranderen?

Daar is een heel simpel antwoord op: Nee. De gemeenteraad heeft het plan voor het nieuwe tracé al aangenomen. Toch lijkt dit verhaal een staartje te gaan krijgen: De ondernemersvereniging is namelijk van plan om juridische stappen te nemen om het plan alsnog naar wens te laten zijn voor henzelf. Echter is een positieve uitkoms niet realistisch, gezien het besluit unaniem door de gemeenteraad is gekomen.

Benieuwd hoe de Centrumroute gaat lopen? Check hem hier:

politiek | achtergrond

Het lege stemvel blijft een curiositeit. Is het de stem van de scepticus die het vertrouwen in de politiek is verloren, of van de idealist dan wel ideoloog, die vindt dat partijen te veel water bij de wijn doen? Een ding is zeker: blanco-stemmers komen op voor het stemrecht. De aandacht ging bij de Leidse …

politiek | interview

Hoewel de Leidse burgemeester Henri Lenferink zijn stad relatief veilig noemt en weet dat ‘de mensen veiligheid niet als een groot vraagstuk zien’, ziet hij tegelijkertijd nieuwe veiligheidsthema’s opkomen. Wat zijn deze nieuwe gevaren voor Leiden? “De veiligheidscijfers in Nederland worden al vele jaren steeds beter. Jaar in jaar uit zijn er dalende criminaliteitscijfers in …

politiek | podcast

  Ze zijn heel belangrijk tijdens de verkiezingen: de medewerkers van de stembureaus. Hans van Polanen (71) is inmiddels voor de vierde keer stembureauvoorzitter in de gemeente Zoeterwoude. “Ik geniet van de hele dag, de dag vliegt”.     Wie kent ze niet? De mensen die op de dag van de verkiezingen vragen om ons …

politiek

Onder de naam “Wij Leiden” probeerden Leidse studenten in 2006 de gemeenteraad te bestormen. Tevergeefs, want ze haalden te weinig stemmen. Sindsdien horen we weinig over lokale, politieke ambities van Leidse studenten. En dat terwijl twintig kilometer verderop, in Delft, al meer dan 24 jaar een studentenpartij actief is, Studenten Techniek in Politiek, kortweg STIP. …

politiek | achtergrond

Het is iedereen waarschijnlijk wel eens opgevallen: die lelijke flat bij het station. Eén van de vele verloederde gebouwen in het verouderde stationsgebied. Hoe kan het dat een gebouw op zo’n A-locatie alleen gebruikt wordt voor antikraak-woningen? De toekomst zal echter veel brengen met de plannen voor het vernieuwde stationsgebied. Voor veel Leidenaren is het …

politiek | nieuws

Meer dan de helft van de gemeenteraad nam afscheid en vier raadsleden ontvingen een Koninklijke onderscheiding.

politiek | reportage

LeidenLokaal was aanwezig bij de uitslagenavond van de gemeenteraadsverkiezingen en sprak de lijsttrekkers na het verschijnen van de eerste exit polls.

politiek | achtergrond

Afgelopen woensdag is er weer gestemd voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018. Maar waar is dit eigenlijk ooit begonnen? We gaan terug in de tijd, terug naar de eerste gemeenteraadsverkiezingen van 9 september 1851.

politiek | reportage

LeidenLokaal volgde Maarten Kersten, lijsttrekker van Partij Sleutelstad, op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen. Klik hier voor de beelden.

politiek | nieuws

De exit poll die de Universiteit Leiden op de dag van de gemeenteraadsverkiezing in Leiden hield, komt grotendeels overeen met de officiële uitslag.

politiek | nieuws

In Leiden is GroenLinks de grote winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen in. Dat blijkt uit de exit poll van de Universiteit Leiden.

politiek | liveblog

Vandaag zijn de gemeenteraadsverkiezingen. In dit liveblog publiceren we de hele dag updates, nieuws, foto’s en video’s van de verkiezingsdag in Leiden.