Artboard 1
12-04-2018 | Daniëlle Tuk
‘Zeer ernstig’: vier strafrechtszaken over aanrijdingen

Een frontale botsing, een snorfiets over de kop en een zware hersenschudding: vier strafzaken met betrekking tot aanrijdingen in de rechtbank van Leiden afgelopen maandag.

Aanrijdingen zijn regelmatig in het nieuws, net als andere verkeersongelukken. In die nieuwsberichten is wel te lezen wat er is gebeurd en hoe, maar niet hoe het afloopt met de dader. Wat krijgen veroorzakers van verkeersongelukken voor straf? Hieronder worden vier zaken uiteengezet met betrekking tot aanrijdingen in de rechtbank van Leiden.

Zaak 1: pal op een ander gereden

De eerste gedaagde wordt ten laste gelegd dat hij in zijn auto met hoge snelheid door de bocht is gereden, niet voldoende rechts heeft gehouden en de macht over het stuur verloren is, waardoor hij tegen een tegenligger is gebotst. ‘Zeer ernstig’ noemt de kantonrechter het.

‘we mogen van geluk spreken dat het een gebroken knie en last van de rug is en niet veel erger’

‘Ik vind ook dat ik in de fout ben gegaan,’ geeft de gedaagde toe, ‘maar het gaat mij erom dat ik niet achter de verklaring stond die ik moest ondertekenen op het bureau, maar toch gedwongen werd die te tekenen. Mij werd verteld dat ik niet heb geluisterd naar de agenten ter plekke, maar dat is niet waar. Bovendien is het letsel niet direct door mij veroorzaakt.’ ‘Een zere rug en één week niet gewerkt’, benoemt de kantonrechter het letsel. ‘Omdat hij geen gordel om had, heeft hij een zere knie opgelopen’, vervolgt de gedaagde. ‘Als je pal op een ander rijdt, heb je toch enorm geluk gehad dat hij alleen een zere rug heeft opgelopen?’ vraagt de kantonrechter retorisch.

‘Ik schrik een beetje als meneer zegt dat de knie niet zijn schuld is’, reageert de officier van justitie. ‘De airbags gingen af, er kwam rook uit de auto, de toeter bleef hangen: we mogen van geluk spreken dat het een gebroken knie en last van de rug is en niet veel erger.’

‘De vraag is nu welke straf opgelegd moet worden’, vervolgt ze. ‘Die is conform onze richtlijnen. U krijgt een geldboete van 375 euro, te vervangen door drie dagen hechtenis. Het mag in termijnen betaald worden.’

‘Daarmee komt u ontzettend goed weg’, laat de kantonrechter weten. ‘U mag het betalen in vijf termijnen. Daarmee is de zaak voorlopig afgesloten.’

Zaak 2: over de kop gevlogen

‘Toen u met een bromfiets rechts afsloeg aan het eind van een inrit, is de bestuurder van een snorfiets geraakt die u niet hebt laten voorgaan’, stelt de kantonrechter in deze zaak. ‘Er is letsel opgelopen: been, arm, pols en/of hoofd is gekneusd.’

‘dat was wel heftig’

‘Ja, dat was wel heftig’, bevestigt de gedaagde. ‘Ik zat op de weg. Zij reed op het fietspad naast mij. Ik kwam van de rotonde af en moest het fietspad oversteken. Ik dacht dat ze een heel stuk verder achter mij zat. Ik sla af, rem, en ineens is zij heel dichtbij. Ze is op mijn voorwiel gereden en over de kop gevlogen en met haar neus recht de grond in gegaan.’

‘Een paar dagen erna ben ik naar het ziekenhuis geweest,’ vervolgt ze emotioneel, ‘maar ze was niet aanspreekbaar. Haar gezicht was helemaal opgezwollen.’

De officier van justitie vat samen: ‘Mevrouw had voorrang moeten verlenen en heeft een aanrijding veroorzaakt. Het is duidelijk dat ze het echt niet wilde. Soms denk ik weleens: “Moet er dan nóg meer straf komen?” Maar alle burgers moeten zien dat er geldboetes op staan.’

‘De richtlijnen schrijven een geldboete voor van 700 tot 1400 euro en het innemen van het rijbewijs voor één tot drie maanden, maar ik mag gelukkig ook rekening houden met de omstandigheden’, gaat ze verder: ‘mevrouw is langs geweest bij het slachtoffer en het is lang geleden. De 750 euro is te vervangen door 15 dagen hechtenis. U hoeft het rijbewijs niet in te leveren, maar u heeft een proeftijd van twee jaar. Begaat u dan een overtreding, dan bent u het wel een maand kwijt.’

Zaak 3: elektrische fiets zonder licht in de regen

Ook deze gedaagde gaf op een rotonde geen voorrang, maar dit keer werd een fietser aangereden met een auto. De gedaagde is het met de kantonrechter eens dat ze voorrang had moeten verlenen, maar ze verdedigt: ‘Ze reed op een elektrische fiets zonder licht. Ik kon daardoor heel slecht een inschatting maken in de regen en het donker.

‘haar moeder bracht haar elke dag eten, en dat gooide zij in de prullenbak’

Tuurlijk, ik ben schuldig, maar zij keek niet. Dan nog ben ik fout, maar zij reed gewoon van A naar B, want ze kan geen contact met mensen hebben. Het meisje heeft anorexia: haar moeder bracht haar elke dag eten, en dat gooide zij in de prullenbak. Ze ging bovendien over het weggedeelte in plaats van het fietspad.’

‘Ik ga met al die omstandigheden rekening houden’, zegt de officier van justitie: ‘u heeft direct contact gezocht, een nieuwe fiets gegeven, de schade goed afgehandeld en we zijn inmiddels 2,5 jaar verder. U krijgt een geldboete van 450 euro, geheel voorwaardelijk, met een proeftijd van één jaar, te vervangen door negen dagen hechtenis.’

Zaak 4: aanrijding door zonlichthinder

‘De tenlastelegging luidt dat u in een auto reed en toen een voetganger op het zebrapad hebt aangereden. De persoon heeft letsel gehad: een zware hersenschudding, een hoofdwond en een fractuur aan de schouder. De persoon is met een ziekenauto afgevoerd’, begint de kantonrechter.

‘toen kwam de zon op mijn ogen en zag ik helemaal niets’

‘Op dat moment reed ik langzaam, en toen kwam de zon op mijn ogen en zag ik helemaal niets’, verklaart de gedaagde.

De officier van justitie vraagt of het klopt dat de politie heeft gevraagd nog een keer een verklaring af te leggen en dat dat is misgegaan. Dat bevestigt de gedaagde. Haar man laat weten dat ze de eerste keer voor niets zijn gekomen.

‘Dat is vervelend, als je een afspraak hebt die niet door kan gaan’, reageert de officier van justitie. ‘Jammer dat u niet de moeite hebt genomen om het nog eens uit te leggen, want nu pas begrijpen we hoe het komt, en dan maakt het heel anders hoe verwijtbaar het is.’

Maar toch had de gedaagde het moeten kunnen zien door een zonnebril op te zetten, zegt de officier van justitie. ‘Volgens de richtlijnen krijgt een geldboete van 450 euro, maar rekening houdend met dat het op 23 december 2015 was en er sindsdien geen verkeersongelukken zijn gebeurd, is het geheel voorwaardelijk met een proeftijd van één jaar. Als u dan een ongeluk veroorzaakt, komt deze boete bovenop de straf van die zaak.’ Daar kan de gedaagde zich in vinden.

Boeterichtlijnen

Voor het opleggen van boetes zijn richtlijnen die de officier van justitie volgt. Die zijn er om te zorgen dat iedereen die dezelfde overtreding begaat dezelfde geldboete krijgt. De boetes zijn er om aan de maatschappij te laten zien hoe voorzichtig je moet zijn in het verkeer. Verder geldt dat voor elke 50 euro die niet betaald wordt, één dag gevangenisstraf staat.

veiligheid | interview

Honderden kilo’s heroïne haalde Sjaak Caspers (56) al van de straat. Toch wilde hij liever nóg dichter bij de burger staan. Daarom is hij al 11 jaar wijkagent van de Merenwijk. ,,Mensen helpen, daar gaat het mij allemaal om.” Zijn trouwe stalen ros staat al klaar bij het wijkbureau aan de Kooilaan. Wijkagent Sjaak Caspers …

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid | column

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.