Artboard 1
14-04-2018 | Marcha van Wijk
De een zijn brood is de ander zijn dood

Op 29 maart organiseerde de Faculteit Sociale Wetenschappen een Career College. Drie alumni kwamen vertellen hoe het is om in human resource management te werken. Eén spreker vertegenwoordigde Randstad, een ander Philips en de laatste Airbus. En daar gaat het mij om. Airbus is namelijk niet, zoals veel mensen denken, slechts een vliegtuigenbedrijf. Het is ook het op een na grootste wapenbedrijf van Europa.

In het rapport ‘Oorlog aan de grenzen’ van Mark Akkerman is te lezen hoe Airbus verdient aan vluchtelingen. Om te beginnen produceert zij wapens die aan Syrië worden verkocht. Daarnaast levert Airbus wapens aan landen als Qatar en Saoedi-Arabië, die op hun beurt weer wapens doorspelen aan rebellen in Syrië en bombardementen uitvoeren in Jemen.

Door de oorlog en het geweld proberen mensen naar Europa te vluchten, maar dat gaat niet zo makkelijk. De grenzen zijn dicht en driemaal raden wie de wapens en mogelijkheden voor grenscontroles leveren. Juist, wapenbedrijven zoals Airbus.

In 2015 maakte het bedrijf 4,09 miljard euro winst op grenscontroles, bijvoorbeeld door het leveren van radarsystemen en nacht- en warmtecamera’s aan Tunesië. Dat is dus dubbel geld verdienen aan een vluchtelingencrisis. Dubbel verdienen aan mensen die hun huis verlaten omdat de oorlogsdreiging te groot is.

Natuurlijk zijn deze oorlogen niet de schuld van Airbus, maar ze worden wel door het bedrijf mogelijk gemaakt. Airbus zorgt voor materialen, technologische innovaties en toegang tot wapens. En verdient daar haar brood mee. Ik vraag me af of we dit soort bedrijven zomaar een stem moeten geven op de universiteit.

Ik confronteerde de universiteit met deze vraag en ontving de volgende reactie: ‘De Universiteit Leiden staat voor vrijheid van geest, denken en spreken en voor ongebonden ontwikkeling van onderzoek en onderwijs.’ Bovendien wees de universiteit mij erop dat ze een open discussie wilde aangaan en Airbus daarom mocht komen spreken. Vrijheid van geest, denken en spreken is absoluut iets waar ik achter sta, maar niet als dit ten koste gaat van vrede en mensenlevens. Is het te verantwoorden dat de universiteit een bedrijf als Airbus de ruimte geeft om te spreken en zo in feite gratis promotietijd geeft?

Daarnaast vraag ik me af hoe vrij we daadwerkelijk zijn om te spreken. Op de dag van het evenement deelde ik flyers uit met informatie over de activiteiten waar Airbus (achter de schermen) bij betrokken is. Een medewerker van de universiteit stuurde mij naar buiten vanwege ‘het opdringen van mijn politieke mening’. Alles wat ik deed was de spreektijd van Airbus op de universiteit ter discussie stellen en mensen informeren over de activiteiten van Airbus. Is dit in tegenspraak met het doel van de universiteit om ‘een open discussie aan te gaan op basis van wederzijds respect’? Hoe kan het dat Airbus zomaar mag komen spreken en ik mijn mond moet houden als ik daar iets van vind? Dit is niet wat ik mij voorstel bij vrijheid van spreken.

Volgens haar visie zet de Universiteit Leiden zich in voor ‘een veilige, gezonde, duurzame, welvarende en rechtvaardige wereld’. Naar mijn idee heeft een wapenbedrijf uitnodigen op een carrière-evenement niets te maken met een veilige en rechtvaardige wereld.

Ik schaam me dat ik hier studeer. Ik wil me graag veilig kunnen voelen en gun dat iedereen in de wereld. Niet alleen mensen die ik ken of waar ik op lijk. Een wapenbedrijf op de universiteit uitnodigen gaat recht tegen deze wens in. Ik hoop dat we onze ogen kunnen openen voor ons aandeel aan een (on)veilige wereld en alleen nog maar meewerken aan bedrijven waar we ook daadwerkelijk achter staan. Laten we onze energie stoppen in een veilige wereld en alleen bedrijven die op een ethische manier handelen een stem op de universiteit geven. En als ik geen flyers op de universiteit mag uitdelen, mag ik dan op deze manier de discussie openen?

 

*Deze column is ook geplaatst in Mare, 17 mei 2018.

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid | column

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.

veiligheid | column

Het maakt niet uit of het de warmste meimaand is in 300 jaar, of ver beneden het vriespunt in de winter. In weer of wind staan ze voor je klaar: de reclamemakers op straat.