Artboard 1
26-04-2018 | Esmeralda de Zwart
Landelijk voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto: hoe zit dat in Leiden?

Fietsongeluk. Foto: Alexas_Fotas, CC0

Op 25 april 2018 bracht het CBS naar buiten dat er landelijk voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets zaten dan in de auto. LeidenLokaal onderzoekt of dit in Leiden ook zo is.

Het aantal verkeersdoden daalt nationaal gezien al jaren. Uit de nieuwste cijfers van het CBS blijkt dat het aantal fietsdoden in 2017 hoger ligt dan het aantal autododen in dat jaar. In 2017 waren er namelijk 206 fietsdoden en 201 autododen.

De toename van het aantal fietsdoden is alleen bij mannen opgetreden. Het aantal mannelijke fietsdoden ging van 125 in 2016 naar 148 in 2017. Bij vrouwen is het aantal fietsdoden iets afgenomen, van 64 in 2016 naar 58 in 2017.

Het zijn vooral de 65-plussers die de stijging in mannelijke fietsverkeersdoden hebben veroorzaakt. Twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. Dit is de groep met de minste fietskilometers maar de doden komen volgens het CBS door de populariteit van e-bikes. Deze elektrisch aangedreven fietsen kunnen een snelheid behalen tussen de 25 en 45 km/u.  Deze snelheid is gevaarlijk en men behoeft dan ook een rijbewijs voor een scooter (AM) voor de snelste fietsen.

In 2017 zijn 57 mensen verongelukt op een e-bike: 38 mannen en 19 vrouwen. Van de 38 mannen was meer dan drie kwart 65-plusser. De populariteit van de e-bike heeft ervoor gezorgd dat het aantal e-bikedoden in deze leeftijdsgroep is verdubbeld van 15 in 2016 naar 31 in 2017.

Hoe zit dat in Leiden?

 

 

 

 

 

Samenwerking Fietsersbond – Gemeente Leiden

De reden dat Leiden geen dodelijke verkeersslachtoffers kent, komt wellicht door de samenwerking tussen Gemeente Leiden en de Fietsersbond omtrent fietsverkeersveiligheid. Peter Rumler, woordvoerder van de Fietsersbond, noemt de rotonde bij de Lammenschansweg als voorbeeld. “Op een rotonde binnen de bebouwde kom hebben fietsers normaal gesproken altijd voorrang. Zo was dat ook hier, maar hier werkte dat niet. Toen hebben we met de Gemeente Leiden overlegd hoe het beter kon. Uiteindelijk is ervoor gekozen de fietsers hier uit de voorrang te halen en een wachtstrook te creëren. Nu wachten de fietsers op de auto’s in plaats van andersom en dit gaat stukken beter.”

De Gemeente Leiden was vooralsnog niet bereikbaar voor een reactie hierop.

Een mogelijk volgend aandachtspuntje is de rotonde Zernikedreef-Darwinweg-Sandifortdreef. Hier is het zo druk met fietsers dat dit zorgt voor enorm lange wachtrijen bij automobilisten. Door ongeduld liggen gevaarlijke situaties op de loer. “Dat wordt ons volgende aandachtspuntje”, aldus Rumler.

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid | column

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.

veiligheid | column

Het maakt niet uit of het de warmste meimaand is in 300 jaar, of ver beneden het vriespunt in de winter. In weer of wind staan ze voor je klaar: de reclamemakers op straat.