Artboard 1
17-05-2018 | Lotte Middendorp
Fiets Fout = Fiets Weg: uitbreiding restrictiegebied

Waarschijnlijk heeft bijna iedere Leidse student wel een keer zijn fiets op moeten halen bij de gemeente Leiden. Een gevolg van het fout parkeren in het stationsgebied, waar een Fiets Fout = Fiets Weg-beleid (FFFW) geldt. Tegen een betaling van €26,- kunnen eigenaren hun fiets ‘terugkopen’ op de Willem Barentszstraat. Vanaf 1 mei wordt het restrictiegebied waar het FFFW-beleid geldt, uitgebreid.

Dagelijks worden er ongeveer 30 nieuwe fietsen op de FFFW-site geplaatst. Tegen betaling van een boete van €26,- mogen de eigenaren hun fiets weer mee naar huis nemen. Meer dan de helft van de eigenaren kiest ervoor dit te doen.

Uitbreiding

Vanaf 1 mei worden er waarschijnlijk nog veel meer fietsen naar de Willem Barentszstraat gebracht. Vanaf dan wordt het restrictiegebied namelijk uitgebreid. Naast het stationsgebied, geldt het FFFW-beleid dan ook op het Morssingelterrein en de Stationsweg. In onderstaande kaart is te zien op welke manier het zal worden uitgebreid.

Regels

De gemeente Leiden doet er veel aan om de regels van het FFFW-beleid algemeen bekend te maken. Zo plaatsen zij regelmatig persberichten over eventuele wijzigingen en zijn de regels omtrent het beleid duidelijk te vinden.

Binnen het restrictiegebied Fiets Fout = Fiets Weg geldt:
– Een fiets of scooter staat in een rek of een vak. Alleen voor bezoeken korter dan 1 uur mag een fiets of scooter buiten een rek of vak geplaatst worden.
– Een fiets of scooter mag maximaal twee weken aaneengesloten geparkeerd staan. Staat de fiets er langer dan twee weken dan is de fiets een zogenaamde weesfiets en geldt ook Fiets Fout = Fiets Weg.
– Foute fietsen en weesfietsen worden verwijderd. Deze kunnen tegen betaling van €26,- opgehaald worden bij het Warenhuis op de Willem Barentszstraat. Scooters krijgen een bekeuring.

Of de uitbreiding van het restrictiegebied tot meer foute fietsen zal leiden is nog niet bekend. De tijd zal het uitwijzen.

veiligheid | interview

Honderden kilo’s heroïne haalde Sjaak Caspers (56) al van de straat. Toch wilde hij liever nóg dichter bij de burger staan. Daarom is hij al 11 jaar wijkagent van de Merenwijk. ,,Mensen helpen, daar gaat het mij allemaal om.” Zijn trouwe stalen ros staat al klaar bij het wijkbureau aan de Kooilaan. Wijkagent Sjaak Caspers …

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid | column

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.