Artboard 1
30-05-2018 | Steven Boekel
Leiden investeert vijf miljoen: heeft citymarketing nut?

Is het een positieve ontwikkeling als de gemeente zich bemoeit met het bedrijfsleven? De gemeenten en in bredere zin de overheid kunnen veel goeds doen: de instapdrempel verlagen voor nieuwe spelers en uit de hand gelopen concurrentie aan banden leggen om de werknemer te beschermen. Maar wat als de gemeenten zelf gaan concurreren?

“De gemeente Leiden stelt via een fonds vijf miljoen euro beschikbaar voor leningen aan bedrijven en maatschappelijke instellingen.” Zo luidt de eerste zin in het artikel van nu.nl, de gemeente hoopt dat bedrijven en instellingen zullen investeren in duurzaamheidsmaatregelen. Zonnepanelen zijn echter niet alleen goed voor het milieu maar ook een bron voor hele goedkope energie voor een bedrijf. Bedrijven zullen dan ook eerder geneigd zijn om in een gemeente te vestigen waar zulke faciliteiten voor hen geregeld worden.

Stond hier dan wel het milieubelang centraal, of was het vooral ‘city marketing’, het aanprijzen van een stad of gemeente, en dus een maatregel om bedrijven aan te trekken? En waarom zou dit eigenlijk iets uitmaken, is het niet prima om twee vliegen in een klap te slaan? Het wrange van  concurrentie tussen gemeenten is dat het veel geld kost, betaald van belastinggeld. Dit is al te zien in een bericht van Adformatie in 2011, een Nederlands vakblad over reclame, marketing en media. De gemeente Den Haag besloot in 2011 om tot 2015 jaarlijks 1,2 miljoen euro uit te trekken voor citymarketing. Een bezuiniging van ruim 4 miljoen euro per jaar vergeleken met het budget dat het vorige college voor deze post uittrok. In 2018 werd volgens De Volkskrant weer besloten  een miljoen meer uit te geven. Amsterdam trok in 2015 4,2 miljoen euro uit en Leiden besteed al jaren rond de 3 miljoen euro  aan citymarketing

Het jaarlijkse bedrag staat nog los van de daadwerkelijke projecten die gemeenten doen. Dit is moeilijk te rijmen met de steeds hoger wordende gemeentelijke belasting die het CBS vermeldt. City marketing is dus een niet te onderschatten kostenpost bij gemeenten. Daarnaast levert het fenomeen city marketing niet daadwerkelijk meer inkomsten, gemeenten concurreren tenslotte voor dezelfde bedrijven. Bestuurders lijken soms in elk geval te ervaren dat er concurrentie is met andere gemeenten voor financiers, bewoners, bedrijven en recreanten.

Feitelijk is er ook sprake van concurrentie, de genoemde zaken staan voor een gemeente gelijk aan inkomsten: gemeenten en steden concurreren met elkaar zowel op binnenlands niveau als tussen grote wereldsteden onderling. De komst van Het Europese Geneesmiddelenagentschap (EMA) naar Amsterdam na een lange Europese strijd of het zinnetje: ‘Gaan we dit jaar naar Londen of Parijs op vakantie?’ zegt genoeg. Het gaat hier voor de gemeenten om geld dat in hun lokale economie wordt gepompt. Als toeristische attractie kunnen zij investeringen van de overheid claimen voor bijvoorbeeld verbeterde infrastructuur of het beschermen van culturele attracties (hunebedden, molens etc). 

Dit fenomeen is daarentegen zeker niet altijd slecht. City marketing betekent niet alleen dat gemeenten veel extra moeite en geld besteden om bedrijven te lokken, maar ook dat zij nieuwe mogelijkheden bieden aan bestaande bedrijven om te groeien en starters om een bedrijf op te zetten. Waar wel op gelet dient te worden is dat gemeenten minder in het belang van hun eigen gebied nadenken maar meer in het belang van de regio. Regiodirecteur Jan Ummenthum van de Rabobank besprak vorig jaar bij Omroep Gelderland al dat: ‘Als gemeenten niet beter gaan samenwerken, het in de toekomst niet goed komt met de regio Arnhem.’ Groot obstakel daarbij noemt hij de onderlinge concurrentie tussen gemeenten.’

Ook in het Leidse gemeentebesluit is er sprake van dergelijke destructieve concurrentie tussen gemeenten. Volgens het Compendium voor de Leefomgeving een samenwerkingsproject van onder meer het CBS en de Universiteit van Wageningen is er namelijk sprake van grote leegstand bij kantoorvloeroppervlakte in de Randstad. (zie afb.) De vraag is  of die  door deze investering wordt opgelost

welzijn | reportage

Het stadsleven wordt vaak geassocieerd met haast, drukte en volle lange dagen. De Elza Hoeve net buiten het centrum van Leiden biedt net het tegenovergestelde: totale rust, natuur en dieren. Naast een grote melkboerderij geven ze je ook de mogelijkheid om je paard te stallen in hun hoeve of om deel te nemen aan verschillende …

welzijn | fotoserie

‘Ik kom hier voor mijn rust!’ is een uitspraak die je in het centrum van Leiden niet snel zal horen. Haastende fietsers en bussen in de Breestraat, volle terrassen op de Nieuwe Rijn: om echt te ontspannen zal je toch een ander plekje moeten zoeken. Zoals bijvoorbeeld De tuin van de smid: een theehuis in …

welzijn | fotoserie

Ga je altijd naar dezelfde kapper op de Bree, of laat je toch elke keer je baard weer scheren bij die ene barber op de Haarlemmer? Als je klaar bent met oude gewoontes en toe bent aan een nieuw avontuur dan zit je hier goed! Wij hebben de 4 leukste kappers buiten de singels voor …

welzijn

Ken je dat? Na een jaar het te hebben uitgesteld, besluit je dat het toch echt tijd wordt. Op naar de kapper! Maar… dan is de vraag, welke? Wist jij dat er in totaal 89 (!) kappers in Leiden zijn? Wij ook niet. Wij hebben ze daarom voor jullie op één kaart samen gebracht. Zodat …

welzijn | interview

Iedereen in Leiden kent het beestje inmiddels wel, de schurftmijt. Leiden haalde afgelopen jaar het landelijk nieuws met deze besmettelijke huidziekte. Hoe staat het er nu voor met de schurft in Leiden? Ik vroeg het aan huisarts in opleiding, Joni Ferrari-Dollee (33), die nu werkzaam is bij de huisartsenpraktijk aan de Vrijheidslaan te Leiden. Daarnaast …

cultuur | reportage

De kringloopwinkel kent iedereen wel. Even een middagje rondspeuren of je nog wat goedkoops op de kop kunt tikken of iets unieks kunt vinden. Echter Kringloopwinkel het warenhuis is meer dan gewoon een kringloopwinkel, het is een bedrijf dat zich in zet voor duurzaamheid en draait op lichamelijke en verstandelijke beperkten. Ik kreeg een kijkje …

cultuur | interview

Fred Weber (62) werkt al 22 jaar vrijwillig als imker in de Hortus botanicus van Leiden. Hij verzorgt er de bijen, kleine insecten die ongelooflijk belangrijk zijn voor de mens. In de fotoreportage over de Leidse honingbijen van vorige keer konden we dit reeds zien. Fred vertelt over zijn passie voor de bijen en de …

cultuur | fotoserie

Een fotoreportage over de honingbijen van de Hortus Botanicus Dit jaar startte de bijen al vroeg met hun werkzaamheden doordat het plots warm werd eind februari. Dit is uitzonderlijk aangezien ze normaal pas tegen april/mei uit hun winterslaap zouden moeten komen. Hierdoor gingen we kijken hoe het begin van het bijenseizoen verliep. Wist je dat …

welzijn

Nieuwe studie, nieuwe stad: een goed voorbereid mens telt voor twee. Waar moet je zijn om de wereld van de Leidse studentikoos te leren kennen? Je leest het hier.

welzijn | reportage

  Wat hebben de eerste genetisch gemanipuleerde stier en een restaurant met als motto ‘verbinding’ met elkaar te maken? Het antwoord: een stal. De Stal, om precies te zijn. Want op de vroegere verblijfplaats van stier Herman, achter het LUMC op het Bio Science Park, staat nu De Stal: een duurzaam en maatschappelijk betrokken horecagelegenheid …

welzijn | achtergrond

Op 14 mei 2017 werd de jongste Franse president ooit ingehuldigd: Emmanuel Macron. Met zijn plotse populariteit, grootse plannen en verrassend goede Engels deed hij de grondvesten van de Franse politiek schudden. Precies een jaar later blikt dr. Niek Pas, hoogleraar Franse moderne geschiedenis aan de Universiteit Utrecht, in een lezing terug op het eerste …

welzijn | reportage

  De Côte d’Azur: alleen maar duur en luxe? Er is een uitzondering! Hoewel de meeste mensen kiezen voor buursteden Nice of Cannes, is de sfeervolle havenstad Antibes een bezoek meer dan waard. De stad biedt een mix van luxe en de charme van het Franse platteland. Ik ging erheen en bekeek de badplaats door …