Artboard 1
30-05-2018 | Laurens Fluit
Reclameblokkade

(Foto: Laurens Fluit – CC0)

Het maakt niet uit of het de warmste meimaand is in 300 jaar, of ver beneden het vriespunt in de winter. In weer of wind staan ze voor je klaar. Op verschillende manieren proberen ze je te helpen: een abonnement op een krant, een baan bij een recruitmentbedrijf of een gratis blikje drinken of reep chocola. Het zijn de reclamemakers op straat.

Het eerste wat je ziet zodra je Leiden Centraal aan de centrumzijde uit loopt, is een leger van reclamemakers. Bijna iedere dag staan er wel mensen op het stationsplein met reclame maken als doel. Soms zijn het Jehova’s getuigen met een rekje vol boekjes, maar ook dit kun je als reclame maken en poging tot overtuigen beschouwen.

Reclames op TV hebben tenminste hun positieve kanten. Een toiletpauze en tijd om even je snacks bij te vullen en een nieuw biertje uit de koelkast te kunnen pakken. Dit compenseert weer de cliffhangers die het gevolg zijn van TV-reclames. Reclames op internet zijn te omzeilen met de (ietwat controversiële) adblockextensies voor je browser.

De mensen die je van alles aan proberen te smeren voor de ingang van het treinstation zijn lastiger te omzeilen. Mensen die het station binnengaan, moeten een trein halen, en hebben dus geen tijd om tegengehouden te worden. Mensen die het station uitlopen zijn vaak studenten of werkenden, en die hebben ook weinig tijd over om naar een recruiter van een krant te luisteren. Toch wordt geprobeerd ze allerlei abonnementen aan te smeren door mensen die voor het centraal station op wacht staan.

‘Van reclames houdt niemand.’

Laatst stapte ik bij Leiden Centraal de trein uit en liep ik naar buiten, door de uitcheckpoortjes. Een jongen probeerde me tegen te houden, en vroeg of ik interesse had in een baan. Ik verklaarde dat ik geen interesse had en al een baan had, en dat ik door moest lopen om op tijd bij mijn college te zijn. De jongen hield vol en zei dat ik vast nog wel even de tijd had. Hij ging verder in zijn poging tot rekruteren. Wat de functie was? Mensen rekruteren. Er worden dus mensen gerekruteerd, om meer mensen te kunnen rekruteren. Dat klinkt als een vreemd businessmodel. Bestond er maar een real-life adblocker.

Is het stationsplein nou echt een goede plek om mensen te ronselen en producten aan te prijzen? Mensen die hier lopen hebben vaak haast en dus geen tijd voor reclames. Er lopen vaak hordes mensen het station in en uit. Dit is natuurlijk een goede plek om aan veel mensen reclame te kunnen maken, maar een menigte mensen afremmen en blokkeren is natuurlijk niet erg veilig. In het centrum zijn plekken waar veiliger reclame gemaakt kan worden, terwijl er wel veel mensen langskomen. Maar toch gebeurt dit vlak voor het station.

Toegegeven: over de gratis blikjes drinken die op warme dagen soms uitgedeeld worden, zal ik niet snel klagen. Maar het blijven reclames, en van reclames houdt niemand. Zeker niet wanneer ze je vertragen.

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid | column

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.

veiligheid | verslag

Dagelijks reizen veel Leidenaren met de trein naar hun werk in Den Haag. De volgende keer kunnen zij de OV-chipkaart thuislaten, want het is binnenkort als proef mogelijk om met je bankpas naar Den Haag te reizen. Klinkt heel praktisch: betalen en reizen met één pas, maar hoe veilig en bruikbaar is het nieuwe systeem? …