Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.
Wie ooit het kruispunt bij Anne&Max heeft gepasseerd weet hoe gevaarlijk het eraan toegaat. Auto’s, bussen en fietsers rijden kriskras door elkaar heen en overstekende voetgangers zoeken hier hun weg tussendoor. Geen stoplichten, geen haaientanden en geen zebrapad: een verkeerssituatie die wordt gekenmerkt door veel chaos. Een erg gevaarlijk tafereel zou je denken. Zeker als je je bedenkt dat bijna de helft van de verkeersslachtoffers valt op kruisingen. Dit blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws naar 30.000 ongelukken waarbij tenminste één betrokkene naar het ziekenhuis moest.
Getuige
Ik sprak met Ben Hogeland die vlakbij het kruispunt woont. Hij heeft al vele gevaarlijke situaties meegemaakt en vertelt over een gebeurtenis waarbij een bus bijna een fietser aanreed: ‘zowel de bus als de fietser moesten vol in de remmen, waardoor twee andere fietsers ook nog op elkaar botsten.’
In dit geval liep het met een sisser af, maar de gebeurtenis laat wel zien dat het hier om een erg gevaarlijk kruispunt gaat. Een bus kan grote schade aanrichten bij een fietser. Zouden er geen extra maatregelen getroffen moeten worden op een plek waar bussen en fietsers elkaar passeren?
‘Ook werd een keer een fietser aangereden door een scooter. De fietser viel op de grond en had veel pijn. Vele mensen snelden naar de gevallen fietser toe, om te helpen. Een heftig tafereel dat zich voor je ogen afspeelt’, aldus Ben Hogeland.
Wat er nu precies zo gevaarlijk is aan het kruispunt? Ben vertelt mij dat de verkeerssituatie vooral slecht te overzien is. ‘Omdat het een kruispunt is waar 5 wegen samenkomen weet je niet uit welke straat je nu van rechts komt en of je dus voorrang hebt of niet. Het zijn allemaal schuine wegen, je ziet niet goed waar mensen heenrijden en anderen zien niet goed waar jij vandaan komt. Als je je hand uitsteekt omdat je naar rechts wil zijn er twee mogelijke straten waar je in kan gaan.’
Markt
Ook is er in Leiden op woensdag en vrijdag markt van 8:00 tot 17:00. Deze markt bevindt zich op de Nieuwe Rijn, vlakbij het gevaarlijke kruispunt. Omdat de markt vele bezoekers trekt is het kruispunt op zo een dag drukbezocht. Hierdoor wordt de verkeerssituatie nog gevaarlijker.
Gemeente Leiden
Wel vertelt Ben mij dat de gemeente de chaos bewust heeft gecreëerd. Omdat er niemand voorrang heeft letten mensen beter op. Toen ik met gemeente Leiden sprak bevestigden zij dit verhaal. Zo stelde de gemeente dat het gevaarlijker is om één van de wegen voorrang te verlenen, omdat mensen op deze weg niet meer op het verkeer zullen letten en gewoon voorrang nemen. Daarnaast is het lastig om een oplossing te vinden voor een kruispunt waar 5 wegen samenkomen. Ook stelde de gemeente dat de situatie hiervoor nog gevaarlijker was en er al veel verbetering is. Vroeger was het kruispunt namelijk minder overzichtelijk dan het nu is. Doordat de gemeente het overzichtelijker heeft gemaakt zijn er al veel minder ongelukken dan voorheen. Toch blijft de verkeerssituatie op het kruispunt gevaarlijk. ‘Ik hoop dat de gemeente met een echte oplossing komt, het blijft nu gewoon een veel te gevaarlijk kruispunt waar nog veel te veel ongelukken gebeuren’, aldus Ben Hogeland.
Honderden kilo’s heroïne haalde Sjaak Caspers (56) al van de straat. Toch wilde hij liever nóg dichter bij de burger staan. Daarom is hij al 11 jaar wijkagent van de Merenwijk. ,,Mensen helpen, daar gaat het mij allemaal om.” Zijn trouwe stalen ros staat al klaar bij het wijkbureau aan de Kooilaan. Wijkagent Sjaak Caspers …
Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …
‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …
Continue reading “Studentendisco Hifi: goedkoop, maar ook veilig?”
Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …
Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was …
Continue reading “Kartelvorming tussen Leidse fietsendieven!”
Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …
Continue reading “Liquidatiezaak Zeynel Er: Geld maakt blind, hoe hoog de strafeis ook is (opinie)”
Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.
In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie
Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?
Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.
De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.
Het maakt niet uit of het de warmste meimaand is in 300 jaar, of ver beneden het vriespunt in de winter. In weer of wind staan ze voor je klaar: de reclamemakers op straat.