Artboard 1
01-06-2018 | Kian Danaie-Moghadam
Kartelvorming tussen Leidse fietsendieven!

Ik kan er niets aan doen. Druisend tegen al mijn principes in is ook mijn leven behoorlijk burgerlijk geworden. Ik woon in een hofje, sorteer netjes mijn plastic en ben daarnaast al een tijdje fanatiek op zoek naar het radijsbakje om mijn Albert-Heijnmoestuincollectie te completeren. Toegegeven, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Toch was mijn leven een aantal jaar geleden een stuk spectaculairder. In een groot studentenpand bracht ik mijn brakke dagen (en vooral nachten) door. Met het uitgavepatroon van een waar student (pizza’s laten bezorgen, onnodig dure vakanties en torenhoge naheffingen hiervan) hield ik per saldo weinig over van mijn zuur geleende geld. Hoe moest ik onverwachte uitgaven zoals de aanschaf van een fiets dan bekostigen?

Dit laatste was gelukkig geen enkel probleem. En nee, van Swapfiets en EasyFiets had destijds nog niemand gehoord. Leiden had namelijk zijn eigen circulaire systeem zonder inmenging van tussenpersonen: de junkfietsen. Minimaal twee keer per week stond er wel een kruimeldief te bonken op onze deur. Of iemand nog een fiets nodig had. En ja, met 29 huisgenoten kwam het nogal eens voor dat de nood hoog was. ‘Wat kost het dan?’, vroeg ik de eerste keer dat ik met dit fenomeen in aanraking kwam. ‘Voor jou, mijn vriend, 10 euro!’. Vereerd door de vriendschap die ik binnen twee zinnen had gesloten, trok ik een verfrommeld briefje uit mijn achterzak en nam de verouderde omafiets dankbaar in ontvangst.

Helaas, net als mensen hebben fietsen ook geen eeuwige levensduur. Een simpele berekening (toch nog wat gehad aan al die statistiekvakken!) leerde mij dat de aanschaf van een nieuwe buitenband toch een stuk prijziger zou uitvallen dan een krakkemikkig fietsje overkopen van mijn ‘vriend’. Maar, zoals binnen alle sectoren van de economie, gold de regel: waar geld is, ontstaat concurrentie. En zo gebeurde het dat er op een gegeven moment twee ‘fietsenhosselaars’ actief waren binnen hetzelfde postcodegebied. Vooral de rechtenstudentjes wisten gretig gebruik te maken van de ontstane ‘junkfietsen-oorlog’. ‘2,50, drie halve liters Schultenbräu en een voorgedraaide hasjblow’, was het laatste bod dat ik mijn huisgenoot zag maken voordat hij glunderend kwam binnenlopen met zijn tweewielige aanwinst. ‘Ik zei dat die andere guy zijn fietsen voor 5 euro verkoopt, dus hij moest wel happen’ vertelde hij mij vol trots.

Een paar weken later, nadat mijn buitenband was gesprongen, probeerde ik hetzelfde trucje uit. Niet zo geraffineerd als mijn huisgenoot, maar naar mijn idee overtuigend genoeg. Tot mijn grote verbazing kreeg ik, na een marktconform bod, nul op rekest. ‘Luister, je kunt wel zeggen dat de ander voor 5 euro fietsen verkoopt, maar dat is niet zo. We hebben met elkaar afgesproken niets meer onder de 15 euro te verkopen!’. Oef, daar stond ik dan met mijn mond vol tanden. Kartelvorming tussen Leidse fietsendieven, wie had dat verwacht… Ik was uitgespeeld. Dan maar een nieuwe binnenband..

veiligheid | interview

Honderden kilo’s heroïne haalde Sjaak Caspers (56) al van de straat. Toch wilde hij liever nóg dichter bij de burger staan. Daarom is hij al 11 jaar wijkagent van de Merenwijk. ,,Mensen helpen, daar gaat het mij allemaal om.” Zijn trouwe stalen ros staat al klaar bij het wijkbureau aan de Kooilaan. Wijkagent Sjaak Caspers …

veiligheid | nieuws

Leiden heeft een nieuw college. D66, GroenLinks en PvdA presenteerden het beleidsakkoord 2018-2022: ‘Samen maken we de stad’. Eerdere onderhandelingen, waarbij de VVD en niet de PvdA betrokken was, liepen op niets uit. Wat is het nieuwe college van plan om de Sleutelstad veilig te houden? Mooi nieuws. Gisteren bereikten de zes vertegenwoordigers van D66, …

veiligheid | interview

‘Het goedkoopste biertje van Leiden’ luidt één van de reclameleuzen van de Hifi-bar, gevestigd in de Vrouwensteeg. Met een prijs van een euro en vijfentwintig cent is daar niets aan gelogen. Op dinsdag en donderdag is de Hifi vanaf 23.00 geopend voor alle studenten, wekelijks komen er honderden jongvolwassenen een dansje wagen. Hoe weet deze …

veiligheid

Bij het wonen in een studentenhuis denken de meeste mensen onmiddellijk aan een hoop troep, een stevig glas bier en vooral veel gezelligheid. Helaas gaat het eens in de zoveel tijd gruwelijk mis, en ontstaat er een flinke huisbrand. Hoe veilig zijn de studentenhuizen in Leiden eigenlijk? De DUWO is een huurstichting met bijna 7.000 …

veiligheid

Heeft DNA-onderzoek een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de liquidatiezaak van Zeynel Er in Leiden? Ja, en eigenlijk was dat ook geen verrassing. Kijken we naar de feiten: DNA-sporen op een Albert Heijn-tasje, op het busje die zij gebruikten voor de liquidatie en op alle materialen die door de politie in beslag zijn genomen. Toch …

veiligheid | reportage

Ik vind het tijd om een duik te nemen in het leven van handhaving en hun negatieve imago (al dan niet) op te frissen. Want wat is het, dat handhaving Leiden doet? Ik draaide een aantal dagen mee.

veiligheid

In Leiden lijkt het nog redelijk rustig, maar criminaliteit zit in alle uithoeken van de samenleving (óók in Leiden). Daarom bezocht ik een symposium, georganiseerd door studievereniging der psychologie Labyrint, om me te verdiepen in de forensische psychologie

veiligheid | interview

Als we het over gebrek aan verkeersveiligheid in Leiden hebben, is er één kruispunt dat er met kop en schouders bovenuitsteekt: het kruispunt bij Anne&Max waar maar liefst vijf wegen samenkomen.

veiligheid | interview

  Afpakken van vermogen gebeurt bij het Openbaar Ministerie al bij de grote zaken. Sinds een jaar bestaan er nu ook kleinere ‘afpakteams’. Het is een proef om te kijken of dit ook ook bij kleinere onderzoeken werkt die snel afgehandeld kunnen worden. Nadine is zo’n medewerker. Hoe werkt dit nu precies?

veiligheid | explainer

Je zou denken dat de meeste mensen niet stelen, dit is immers iets voor dieven, toch? Niets lijkt minder waar. Leden van studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus stelen elkaars jas zonder pardon.

veiligheid

De gemeente denkt erover de Oosterkerkstraat in een 30-kilometerweg te veranderen, waarbij de fietsers op de autoweg zullen gaan fietsen. “Levensgevaarlijk”, zegt Peter Rumler van de Leidse afdeling van de Fietsersbond. Waarom is er zo’n meningsverschil? LeidenLokaal zocht het uit.

veiligheid | column

Het maakt niet uit of het de warmste meimaand is in 300 jaar, of ver beneden het vriespunt in de winter. In weer of wind staan ze voor je klaar: de reclamemakers op straat.