Artboard 1
05-05-2019 | Nicky van Loon
Op het perron van de vorige eeuw

Aan de rand van Leiden ligt wel een heel bijzonder station. Er is geen Starbucks te bekennen en inchecken met een OV-chipkaart gaat helaas niet. Hier stoppen geen intercity’s of sprinters, maar wel heuse stoomtreinen. Ik nam een kijkje in het museum Stoomtrein Katwijk Leiden waar het mogelijk is je te wanen in de spoorwegen van de vorige eeuw. En ja, in ritje in een stoomtrein maken kan ook!

Het hobbelt, het stommelt, de rook is te ruiken in de coupés en snel gaat ‘tie al helemaal niet, na een paar minuten moet de trein zelfs even stoppen zodat de conducteur de richting van het spoor met de hand om kan zetten. Maar als je erin hebt gezeten kan je wel zeggen dat je in een echte stoomtrein hebt gereden. Dit kan nu voortaan in het museum Stoomtrein Katwijk Leiden waar je volledig kan ervaren hoe het is om in een trein van honderd jaar geleden te zitten, compleet met een volledig nagebouwd perron.

Het perron van het station

De treinen laten iets langer op zich wachten dan op Leiden Centraal, maar er is dan ook genoeg te zien. In het overdekte deel van het museum valt er een hoop te leren over het smalspoor, het spoor waar het eigenlijk allemaal om draait bij Stoomtrein Katwijk Leiden. Ook zijn daar veel nagebouwde en gerestaureerde treinen te vinden uit verschillende tijdperken om te bewonderen.

Een van de treinen opgeslagen in het overdekte museum

Het smalspoor werd vroeger vooral gebruikt voor het transport van bijvoorbeeld kolen en andere grondstoffen en eigenlijk nauwelijks voor het transport van passagiers. Dus behalve de ritjes die je kan maken in de stoomtreinen, kun je er ook veel leren over de geschiedenis van het smalspoor en het gebruik van het smalspoor. Van kruidentuinen tot oude mijnkarretjes, het is allemaal te bezichtigen.

De tuintjes in het park waarvoor ook een smalspoor is aangelegd.

Wanneer je door het park loopt, zou je bijna vergeten hoeveel mensen er achter de organisatie van het park zitten. ‘Er werken hier zo’n 120 vrijwilligers.’ geeft conducteur Arend aan. Hij werkt zelf al 20 jaar op het park. Maar sommige werken er al langer dan 50 jaar. ‘We noemen hun de oude garde.’ grapt Arend.

Waar hebben ze dan zoveel vrijwilligers voor nodig? Logisch dat er iemand nodig is voor het besturen van de treinen, het verkopen van tickets en de catering, maar het overgrote deel van de vrijwilligers werkt in meer afgesloten deel van het park aan veel belangrijkere zaken.

Wat veel mensen zich niet realiseren wanneer ze het park bezoeken is dat een groot deel van de opbrengsten, maar ook een groot deel van het personeel besteed wordt aan het restaureren en nabouwen van stoomtreinen. Een heel secuur en langdurend werkje waar soms wel duizenden euro’s in gaat zitten.

Een trein van meer dan honderd jaar oud die momenteel in de werkplaats gerestaureerd wordt

‘In de werkplaats laten we over het algemeen geen bezoekers toe.’ zegt Arend. ‘Met al dat rondslingerende gereedschap is het veel te gevaarlijk om bezoekers zonder begeleiding toe te laten.’ Jammer is het wel, aangezien de passie voor stoomtreinen en hun vak pas echt te zien is in de werkplaats waar ze de geschiedenis van het smalspoor letterlijk proberen in leven te houden.

Behalve een hoop mankracht, kost de restauratie van de treinen ook een hoop tijd. Ze komen om in de projecten en hebben eigenlijk te weinig tijd en vrijwilligers om alles te verwezenlijken. Ook geld is een probleem. ‘We krijgen wel subsidie voor het restaureren van de treinen, maar alleen de motor kost al duizenden euro’s om te repareren.’ geeft Arend aan.

Met de kleine PR-afdeling die ze hebben proberen ze naar buiten te brengen dat ze bestaan. ‘We proberen zo veel mogelijk in lokale blaadjes advertenties te drukken en tegenwoordig proberen we ook ons verhaal naar buiten te krijgen via het Facebook en Google.’ zegt Arend. Het is duidelijk dat hij wilt dat zoveel mogelijk mensen te weten komen over het bijzondere station met omliggende museum. Met het werk dat ze doen om zo veel mogelijk geschiedenis te redden, is dat ook niet zo moeilijk in te denken.

Ben je benieuwd naar de geschiedenis van de stoomtrein? Of wil je eens meemaken hoe het was om de trein te pakken in de 20e eeuw? Neem dan eens een kijkje op de website van Stoomtrein Katwijk Leiden voor de openingstijden en entreeprijzen.

cultuur

Moeite met die laatste weken voor de zomer door te komen? Geen zorgen, Leiden heeft genoeg te doen. Hierbij enkele festivals en events uitgelicht met voor ieder wat wils!

cultuur

Is het einde van je seizoen op Netflix in zicht? Geen paniek! Er staat een compleet nieuw seizoen op je te wachten in de theaters van Leiden. Op 13 mei vindt namelijk de seizoenpresentatie plaats voor het komende theaterseizoen van 2019-2020.   Tijdens de seizoenpresentie laten de Leidse Schouwburg, de Stadsgehoorzaal en Theater Ins Blau zien …

cultuur

Leiden is de stad van ontdekkingen, maar na een ochtend ontdekken ben je natuurlijk toe aan een lekkere lunch in een unieke omgeving. Hierbij de acht must-visit plekjes!

cultuur | reportage

Hockey is voor kakkers, voetbal is voor het volk en darten is een cafésport. Er zijn vele vooroordelen die heersen over sporten, maar kloppen deze wel? Dat er in cafés een dartbord hangt, maakt de sport niet een cafésport. Er zijn namelijk serieuze dartverenigingen, zo ook in Leiden. Wij gingen langs bij de Leidse dartvereniging …

cultuur

Bekijk waar je deze vier bijzonder sporten kunt beoefenen en leer over wat ze inhouden.

cultuur | reportage

De Kleiwarenfabriek Firma Gebroeders Ginjaar maakt sinds 1920 bouwkeramiek, producten die gemaakt zijn van klei. Wanneer je de fabriek binnenloopt, lijkt het alsof de tijd heeft stil gestaan. Jolanda Ginjaar legt uit wat er schuil gaat achter de deuren van dit oude familiebedrijf.

cultuur | interview

Heb jij al 100 keer geluncht en geborreld op de Nieuwe Rijn? Goed nieuws! Sinds afgelopen weekend heeft Leiden er een nieuwe lunchroom/bar bij: ’t Gerecht.

cultuur | interview

Vergeet Coen en Sander of Mattie en Marieke, Leiden heeft zijn eigen talentvolle DJ-duo. Elke woensdag van 21.00 tot 23.00 hoor je de twee radiorakkers Geert (29) en Julius (29) op Sleutelstad FM. In een programma waar muziek en ‘slap gelul’ centraal staan, is het enthiousiasme van de twee DJ’s zo aanstekelijk, dat je elke …

cultuur | nieuws

De twee studenten Benjamin Schoonenberg en Pablo Kattenberg stonden afgelopen zaterdag op de markt met hun zelfgemaakte robot die gedichten produceert. Met behulp van kunstmatige intelligentie kan de Lucebot gedichten maken die geïnspireerd zijn op het werk van de dichter Lucebert.

cultuur

Een biertje in De Kroeg, opera in de Schouwburg, dansen in de Next, cabaret in de Stadsgehoorzaal: Leiden heeft verscheidene mogelijkheden voor een avondje uit. Maar binnenkort is er meer dan dat mogelijk: op industrieterrein De Waard gaat de Wibar zijn deuren openen. In een grote loods in de Willem Barentzstraat zal zich een multifunctioneel …

cultuur | achtergrond

LEIDEN, geproduceerd in samenwerking met Caroline Wesselman Het voormalige schakelhuis van de energiecentrale in Leiden is sinds 2017 overgenomen door bierbrouwerij Pronck. Maandelijks wordt hier 5000 liter aan liefdevolle, eigenaardige en speciale bieren geproduceerd. Vandaag neemt 1 van de oprichters, Frans, ons mee en mogen wij op bottelavontuur. Hoe werkt zo een brouwerij eigenlijk en …

cultuur

De prachtige binnenstad van Leiden wordt al sinds de 17e eeuw omringd door haar prachtige singels. Deze singels waren ontstaan ter verdediging tegen belegeraars en stadsindringers. Helaas is er in Leiden niet veel overgebleven van de stadsmuren die de stad verdedigden, maar de wateren zijn nog altijd intact gebleven. De functies van de grachten waren en …